פרסומי הפורום

שלושה חודשים לממשלת בנט-לפיד

הודעת הפורום הקומוניסטי הישראלי (18/09/2021)

 

השבוע חלפו שלושה חודשים מאז הקמתה של ממשלת בנט-לפיד, שהוקמה ב- 13.6. עצם הקמתה של ממשלה זו היתה הפתעה פוליטית  שהתרחשה בניגוד מוחלט להערכות של מיטב ה"מומחים" והפרשנים הפוליטיים.

לראשונה מזה שנים הוקמה ממשלה שלא בראשות ראש הממשלה הקודם בנימין נתניהו. תקופת כהונתו של נתניהו התאפיינה במדיניות של המשך הנצחת הכיבוש והדיכוי, של יציאה לפעולות צבאיות הרפתקניות ומסוכנות, של שירות בעלי ההון הגדולים על חשבון השכבות החלשות, של החלשת המגזר הציבורי, לרבות מערכת הבריאות, במשך שנים, של העמקת האפליה וההסתה כלפי האוכלוסיה הערבית בישראל והנהגתה הפוליטית, ושל פגיעה גוברת בחירויות הדמוקרטיות.

רבים מקווי מדיניות זו מאפיינים בדרך כלל את מפלגות הממסד הישראלי מזה שנים, אך הן באו לביטוי קיצוני מסוכן יותר אצל נתניהו, ובאופן הקיצוני ביותר בשנות כהונתו האחרונות.

נתניהו התרברב בסוף כהונתו כי "ישראל היא המדינה הראשונה בעולם שיצאה מהקורונה", אך תוך זמן קצר, הוכח כי לא היה לכך כל בסיס. השאננות שלוותה להכרזות בלתי אחראיות מסוג זה, הוליכה בהמשך לשיעור גבוה של נדבקים, חולים בדרגות שונות ומתים מהקורונה.

זאת למרות מבצעי החיסונים, המועילים כשלעצמם, שהיו בתקופת כהונתו ואלה המתקיימים היום.

ממשלת בנט-לפיד, המורכבת מקואליציה נדירה של מפלגות בעלי השקפות פוליטיות שונות ומנוגדות החל מראש הממשלה נפתלי בנט, שהשקפותיו המדיניות והכלכליות הן ימניות ביותר, ועד למפלגת מרץ ולמפלגת רע"מ (התנועה האסלאמית), בראשות מנצור עבאס, שהיא המפלגה הערבית הראשונה שמשתתפת בקואליציה ממשלתית. המפלגה הגדולה ביותר בקואליציה היא מפלגת "יש עתיד" של שר החוץ, יאיר לפיד, האמור לכהן כראש ממשלה ברוטציה מאמצע הקדנציה.

הממשלה החדשה כונתה ממשלת שינוי, אך למעשה בתחומים רבים היא ממשלה הממשיכה את המדיניות הקודמת, ובתחומים מסוימים, בעיקר במדיניות הכלכלית האנטי-חברתית, היא מרחיקת לכת יותר מקודמתה.

ראש הממשלה, נפתלי בנט, חוזר ומצהיר כי במהלך כהונת ממשלתו לא יתקיים כל תהליך מדיני עם הפלסטינים. בנוסף לכך נמשכות פעולות הדיכוי בשטחים הכבושים, לרבות הרס בתים, ירי והרג של חפים מפשע, כולל נערים וילדים. מתנחלים ממשיכים להתעלל באוכלוסיה הפלסטינית וברכושה בחסות כוחות הבטחון. מתגברות התקיפות הצבאיות באזור רצועת עזה ונשמעים איומים מחודשים לפתיחה במלחמה כוללת בדרום. כמו כן נמשכות ההפצצות בסוריה וגוברים האיומים לפגיעה גם בלבנון. מסע הנקמה והענישה הקולקטיבית של כלל האסירים הפלסטיניים, בתגובה לבריחתם של ששה מהם (שבינתיים נתפסו והוחזרו לכלא), יוצר חבית חומר נפץ נוספת, שעלולה להביא להתלקחות בבתי הכלא ומחוצה להם.

בתחום הכלכלי הגיש שר האוצר, אביגדור ליברמן, הצעת תקציב אנטי חברתית חסרת תקדים. בין הגזרות המתוכננות העלאת גיל הפרישה לנשים מ-62 ל-65, פגיעה בתקציב כלל הפנסיות, הקפאת שכר והורדתו, פגיעה בקצבאות, פיטורים המוניים והעלאת מחירי התחבורה הציבורית. מנגד יינתנו הטבות לבעלי ההון, שחלקן במסגרת מה שמוגדר "הפחתת הרגולציה", כאשר שיקולים בריאותיים, בטיחותיים וסביבתיים נדחקים הצידה לטובת הגדלה נוספת של רווחיהם. המאבק נגד גזירות אלה ואחרות הוא בעיצומו ואנו מקווים שכמה שרבות מהן יימחקו עד לאישור הסופי של התקציב.

המדיניות הכלכלית חברתית הריאקציונית פוגעת גם במאבק במגפת הקורונה. ניתנו אמנם תוספות למערכת הבריאות, אך הן רחוקות מאוד מהדרוש – לפני מגפת הקורונה ובוודאי אחרי שהתפרצה. מנגד מיליארדים רבים נוספו לתקציבי הבטחון השונים, כשבחלק קטן מהם ניתן היה להשיג שיפור משמעותי הרבה יותר במערכות הבריאות, הרווחה והחינוך.

אנו מבקרים את מדיניות של הפסקה מוחלטת של תשלומי החל"ת וכן של שלילת מתן פיצויים כלשהם לבעלי עסקים, במיוחד הקטנים שבהם, שניזוקו באופן משמעותי בגלל מגבלות הקורונה.

כמו-כן אנו סבורים כי יש להגדיל באופן ניכר את התקציבים לאוכלוסיה הערבית בישראל, הסובלת מאפליה קשה לאורך כל שנים, ויש לפעול באופן ממשי, ולא הצהרתי בלבד, למיגור הפשיעה ביישובים הערביים, שמגיעה בחודשים האחרונים לשיאים חדשים.

מדיניות הממשלה הנוכחית לא רק שיוצרת סכנות להתלקחות מלחמתית חדשה, אלא מסכנת גם את העתיד הכלכלי של רבים מהאוכלוסיה, העלולים להידרדר לעוני מחפיר. בנוסף מדיניות זו משחקת לידיו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, שזוכה עדיין לתמיכה של חלקים גדולים בציבור וכן בתמיכה ניכרת של חלקים משמעותיים מהתקשורת.

אנו מברכים את סיעת הרשימה המשותפת, שבמרכזה חד"ש, על היותה האופוזיציה המהותית היחידה לממשלה.

 

  • אנו קוראים לממשלה לשנות את המדיניות ולהפוך באמת לממשלת שינוי.
  • אנו קוראים להפסקת ההרג והדיכוי בשטחים הכבושים.
  • לשים קץ להשתוללות המתנחלים חסרת הרסן נגד האוכלוסיה הפלסטינית ורכושה.
  • לפעולה ממשית מיידית לעצירת גל הרציחות והפשיעה ביישובים הערביים.
  • להכרה בכפרים הבלתי מוכרים בנגב.
  • לשינוי התקציב ולהפניית מיליארדי שקלים מתקציבי הבטחון לתקציבי הבריאות, החינוך והרווחה.
  • לביטול כל הגזירות האנטי חברתיות בהצעת התקציב החדשה.
  • לחיזוק משמעותי של מערכת הבריאות הציבורית, והנגשת הטיפול הרפואי הראוי לכלל האוכלוסיה בכל אזורי הארץ. להגדלת כוח האדם בכל המקצועות של השירות הרפואי ולשיפור משמעותי של שכר העובדים במערכת ותנאי עבודתם.