פרסומי הפורום

"אחדות" מבישה בחסות הקורונה נגד אינטרס השלום, השוויון, הדמוקרטיה, טוהר המידות, הרווחה והבריאות

הודעת הפורום הקומוניסטי הישראלי (6/4/2020)

"אחדות" מבישה בחסות הקורונה נגד אינטרס השלום, השוויון, הדמוקרטיה, טוהר המידות, הרווחה והבריאות

הפורום הקומוניסטי מגנה את החלטתו של מנהיג מפלגת כחול לבן, בני גנץ, להיכנס לממשלת אחדות שבראשה יכהן בשנה וחצי הראשונה (לפי ההסכם המתגבש) ראש הממשלה הנוכחי בנימין נתניהו, ואחר כך אמורים השניים להתחלף בתפקיד.

החלטה זו היא הפרה בוטה של הבטחותיו בשלוש מערכות הבחירות שהתנהלו בשנה האחרונה. היא יצרה אכזבה קשה בקרב ציבור עצום של בוחרים, שראה בתנועה שעמד בראשה – על אף כל חולשותיה והיותה מפלגת מרכז-ימין במהותה – כמי שיצרה אפשרות ממשית, שלא היתה מזה שנים, להביא לשינוי בראשות הממשלה ולפחות בחלק מקווי המדיניות שניהלה.

ההתמודדות עם נגיף הקורונה היא אכן קשה ביותר, הן בארץ והן ברחבי כלל העולם כמעט. אנשים משלמים בחייהם, רבים מצטרפים לרשימת החולים ולא ברור מתי תיעצר ההידרדרות. למגיפה זו יש גם מחיר כלכלי כבד, כאשר רובו של המשק מושבת והמוני אנשים מאבדים את מקורות הפרנסה והקיום.

אך מגפת הקורונה אינה צריכה להיות תירוץ לנטישה של עקרונות ובין היתר להפרת הבטחת הבחירות החד משמעית ש"לא נשב בממשלה שנגד העומד בראשה הוגשו שלושה כתבי אישום", תקדים חדש שיצר לראשונה ראש הממשלה הנוכחי בנימין נתניהו.

הפתרון הוא אינו בהצטרפות לעגלת השלטון עם אלה שנושאים באחריות הראשית (בין היתר) להזנחתה הנפשעת של מערכת הבריאות מזה שנים. בישראל מספר הרופאים והאחיות לנפש ומספר המיטות בבתי החולים הוא מהקטנים ביותר מבין מדינות ה- OECD. וכך גם בנתונים נוספים הקשורים למערכת הבריאות.

במקום השקעה בבריאות, חינוך ורווחה קוצצו והופרטו שירותים רפואיים, סוציאליים וחברתיים רבים. בו בזמן הושקעו מיליארדי דולרים ברכישת עוד ועוד צוללות, מטוסים וכלי נשק נוספים מכל הסוגים, בחסות מסע הפחדות ואיומים חסרי בסיס. כמו-כן ניתנו עוד ועוד הטבות ו"תספורות" לטייקונים ולבעלי ההון המקורבים לשלטון. המחיר החברתי והכלכלי של סדר עדיפויות מעוות זה משולם היום באופן הקשה ביותר.

עם כל הקשיים במצב החדש שנוצר, לרבות בתחום הפוליטי, אין מקום לייאוש. מעודדת העובדה שכמחצית מחברי הכנסת בבלוק התנועות שבראשו עמד בני גנץ לא הסכימו עם החלטתו, פרשו מסיעתו והקימו סיעה נפרדת בכנסת.

מעודדת ביותר היא הצלחתה המרשימה בבחירות של הרשימה המשותפת שהגיעה לשיא של 15 מנדטים. הצלחה זו היא שמנעה מבנימין נתניהו להקים ממשלת ימין צרה מייד לאחר הבחירות. האוכלוסיה הערבית הגבירה את השתתפותה בהצבעה באופן ניכר כאשר כ- 90% מהמצביעים הצביעו עבור הרשימה המשותפת. בנוסף לכך הגדילה המשותפת את כוחה בקרב הציבור היהודי, כשנוספו אלפי קולות והוכפל כוחה במספר יישובים. הרשימה המשותפת הראתה שהיא כוח מאוחד, אחראי ובעל עקרונות, שיהווה את חוד החנית לאופוזיציה נגד הממשלה המתגבשת ונגד מדיניותה בכל התחומים.

יתר על כן, במהלך המאבק הפוליטי האינטנסיבי בשבועות שאחרי הבחירות, במאמץ להקים ממשלה שתדיח את נתניהו, התקבלו הרשימה המשותפת ונציגיה במידה רבה כשחקנים לגיטימיים בזירה הפוליטית הישראלית, באופן שלא היה בעבר. זאת למרות מסע ההסתה הגזעני שניהלו נגד הרשימה ונגד מנהיגיה בנימין נתניהו ותומכיו בימין הקיצוני. למרות שהמאמצים להחלפת נתניהו לא נשאו פרי בגלל העריקה המבישה של בני גנץ, לתקדים שנוצר יהיו השלכות משמעותיות בהתפתחויות הפוליטיות בעתיד.

בימים אלה הרשימה המשותפת פעילה ביותר בהתמודדות מול מגפת הקורונה הן במישור הארצי והן ביישובים רבים.

במצב הנוכחי, כאשר משבר המגיפה בעיצומו, אנו מביעים השתתפותנו בצער המשפחות  של אלה ששילמו בחייהם ומאחלים החלמה מהירה לכל החולים.

אנו מביעים הערכה מיוחדת לרופאים ולאחיות, לכלל עובדי מערכת הבריאות, יהודים וערבים, הניצבים יחד בהתמודדות בקו הראשון מול המגיפה, על כל ההקרבה והסיכונים הכרוכים בכך.

אני מביעים את הערכתינו לכל המתנדבים הרבים, שמסייעים לנפגעים מהמשבר שנוצר, הן במישור הרפואי, והן במישור הכלכלי והחברתי.

אנו תובעים להשקיע את כל התקציבים הדרושים כדי לסייע למערכת הבריאות בהתמודדות הקשה עם וירוס הקורונה, ובהמשך כדי לשפר באופן מהותי את מערכת הבריאות הציבורית בארץ.

אנו תובעים לסייע באופן מיידי ומשמעותי לנפגעים הרבים מהשיתוק הכלכלי שנוצר, ובראש ובראשונה למובטלים הרבים, וכן לפנסיונרים, לנכים ולכל השכבות החלשות בחברה. אנו מזהירים מניסיון לנצל את המשבר כדי לפגוע בזכויות העובדים כמו איומים לקצץ בפנסיות, לקצץ בשכר, להפוך חלק ניכר מהפיטורים הזמניים (חל"ת) לקבועים וכו'.

אנו קוראים להרחבה משמעותית של תכנית הסיוע הממשלתית  לבעלי העסקים הקטנים והבינוניים. יש להעלות באופן ממשי את סכומי הסיוע, ולא לשלוח אנשים לקחת הלוואות חדשות, שבמצב הנוכחי אין כל סיכוי שיוכלו להחזירן.

אנו קוראים להגביר את שיתוף הפעולה במסגרת המאבק במגיפה עם הרשות הפלסטינית ועם מדינות שכנות באזור. ההתמודדות עם המגיפה מראה שוב כי במקום מדיניות של כיבושים והתקפות צבאיות עדיף שיתוף פעולה באינטרס של כולם, ובהמשך כינון שלום צודק ללא כיבושים, שיאפשר שיתוף כלכלי, רפואי ואחר לטובת האינטרסים של כל עמי האזור.